نوشته شده توسط : میعاد


در مورد فلسطين، وظيفة ما و دولت چيست؟
قرآن مجيد در آيات متعددي به حمايت از حقوق بشر اهتمام ورزيده است كه به چند مورد آن اشاره مي‏شود:
1. «به كساني كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است؛ چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‏اند و البته خدا بر پيروزي آنان، سخت توانا است؛ همان كساني كه به ناحق از خانه‏هايشان بيرون رانده شدند. [آنها گناهي نداشتند] جز اين كه مي‏گفتند: پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضي از مردم را با بعضي ديگر دفع نمي‏كرد، صومعه‏ها و كليساها و كنيسه‏ها و مساجدي كه نام خدا در آنها بسيار برده مي‏شود، سخت ويران مي‏شد و قطعاً خدا به كسي كه [دين] او را ياري مي‏كند، ياري مي‏دهد؛ چرا كه خدا سخت نيرومند و شكست‏ناپذير است».1
در اين آيه علت اذن در جهاد، مورد ظلم قرار گرفتن و اخراج از كاشانه و آواره شدن مؤمنان از وطن خود از سوي ستم گران دانسته شده است.
2. «چرا در راه خدا و براي رهايي مردان و زنان و كودكاني كه [به دست ستم گران] تضعيف شده‏اند، پيكار نمي‏كنيد؛ همان افراد [ستمديده‏اي] كه مي‏گويند: پروردگارا! ما را از اين شهر [مكّه] كه اهلش ستم گرند، بيرون ببر و از طرف خود براي ما سرپرستي قرار ده واز جانب خود، يار و ياوري براي ما تعيين فرما»؟2
در سنت نبوي‏ صلي الله عليه وآله و ائمة معصوم‏عليهم السلام نيز سفارش زيادي به اين امر شده است؛ چه اين كه در اسلام، مسئوليت مقابله با تهديد و ارعاب دشمن، وظيفه‏اي همگاني است كه بايد همه متحد، در برابر عوامل تهديد و ارعاب، بايستند و از مظلوم دفاع كنند و دشمن ظالم باشند. دستور نوراني اميرمؤمنان‏عليه السلام مبني بر اين كه «همواره دشمن ظالم و يار و ياور مظلوم باشيد»،3 همواره بر تارك عالم مي‏درخشد و بيان گر تعالي اصول حقوقي اسلام و حقانيت اين نظام حقوقي است. پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله نيز فرمود: «هر كس فرياد دادخواهي مظلومي - اعم از مسلمان يا غير مسلمان - را بشنود كه مسلمين را به ياري مي‏طلبد، اما به كمك او نشتابد، مسلمان نيست»4 و در روايت ديگري فرمود: «ياري كردن ضعيفان، بهترين و با فضيلت‏ترين صدقه‏هاست».5 بر اساس بعضي از روايات، مسلمانان بايد به حل معضلات و گره‏گشايي مشکلات يكديگر، اهتمام ورزند و در اين راستا تلاش كنند و گرنه از زمرة مسلمان واقعي خارج هستند.6
در صحيح بخاري از آن حضرت، چنين روايت شده است: «همة مسلمانان برادر يكديگرند؛ به همديگر ظلم نمي‏كنند و در مقابل دشمنان، همديگر را رها نمي‏سازند و به خود وا نمي‏گذارند».7
همچنين از آن حضرت، چنين روايت شده است: «هر كس كه نزد او مؤمني خوار شود؛ ولي او را ياري نكند، در حالي كه قادر بر کمک به او باشد، خداوند عزوجل، روز قيامت نزد تمام خلايق، او را خوار خواهد ساخت».8
مؤلف فتح الباري در شرح حديثي نبوي در دفاع از مظلوم مي‏نويسد: «كسي كه قدرت بر نجات مظلوم دارد، بر او لازم است كه به هر طريق ممكن، ستم را از او دفع كند. قصد او در دفاع، كشتن ظالم نيست؛ بلكه مقصود، دفع است و در صورتي كه دفاع كند، خون ستم گر هدر است و فرقي نمي‏كند كه دفاع از خويش باشد يا از ديگري».
علاوه بر اين، سنت عملي رسول خداصلي الله عليه وآله، در انعقاد پيمان‏هاي دفاعي به عنوان ياري ستمديدگان - آن چنان كه در «حلف الفضول» صورت گرفت و يا به‏ عنوان اعلام همبستگي و حمايت متقابل - آن چنان كه در پيمان با «بني ضمرة» و «خزاعه» انجام شد، گواه اين امر است. در پيمان جوانمردان (حلف الفضول) افراد شركت كننده - از جمله حضرت رسول‏صلي الله عليه وآله سوگند ياد كردند كه در ياري مظلوم و مقابله با ستم گر، «متحد» باشند؛ تا آن كه ظالم، حق ستمديده را بپردازد و اين پيمان مادامي كه دريا كنار ساحل خود را مرطوب كند [يعني براي هميشة تاريخ] استوار است.
بر اين اساس، جمهوري اسلامي ايران، حمايت‏هاي بي دريغ مادي و معنوي خود را در حد امكانات و شرايط بين‏المللي از ملت‏هاي مظلوم به عمل آورده است؛ مانند حمايت از مردم ستم ديدة آفريقاي جنوبي و مسلمانان بوسني - هرزگوين، افغانستان، قفقاز، لبنان، فلسطين و ... .
قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين - مصوب 19.2.69 مجلس شوراي اسلامي - خطوط اصلي سياست حمايت از مردم فلسطين را چنين مقرر داشته است:
1. اعتقاد بر تعلّق فلسطين به ملّت آن و غاصب بودن اسرائيل و حمايت از مردم ستم ديده، آواره و مبارز فلسطين تا رسيدن به حقوق خويش؛ به هر نحو ممكن (ماده 1).
2. تشكيل صندوق كمك‏هاي انساني، جهت حمايت از مردم فلسطين، آوارگان و مبارزان فلسطيني.
3. حمايت معنوي و مادّي از خانوادة شهيدان، جانبازان، اسيران و مفقودان سرزمين‏هاي اشغالي به وسيله بنياد شهيد.
4. اعطاي بورس تحصيلي دانشگاهي به داوطلبان فلسطيني.
5. تشكيل كميتة دائم نظارت بر اجرا، پي گيري و هماهنگي‏هاي لازم نسبت به امور فلسطينيان و ارائة گزارش به مجلس شوراي اسلامي.
6. حمايت‏هاي تبليغاتي مؤثر برون مرزي از سوي سازمان‏هاي مربوط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا
و سيماي جمهوري اسلامي).
7. تعيين و پيشنهاد رسميت «بيت المقدس» به عنوان مركز دولت اسلامي در تبعيد فلسطين به كشورهاي اسلامي.
8. تحريم رابطه اقتصادي نسبت به تمام مؤسسات و شركت‏هاي وابسته به صهيونيست‏ها در سطح جهان.
اين مواضع فرهنگي، سياسي و اقتصادي، حداكثر حمايتي است كه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران از فلسطينيان آواره و اخراج شده از كشورشان به عمل مي‏آورد. تمام اين حمايت‏ها، علاوه بر وظيفة انساني و اسلامي، در راستاي منافع ملي نيز مي‏باشد و در حقيقت، حمايت از فلسطين و حزب‏اللَّه لبنان، كمك به خط مقدم جبهه در برابر دشمن مشترك است. براي آگاهي بيشتر به کتاب هاي زير مراجعه کنيد:
1. جهان اسلام از ديدگاه امام خميني، (مؤسسه نشر آثار امام خميني).
2. فلسطين از ديدگاه امام خميني، (مؤسسه نشر آثار امام خميني).

پي نوشت ها:
1. حج، آية 39 – 40.
2. نساء، آية 75.
3. مجلسي، بحارالانوار، ج97، ص90.
4. کليني، کافي، ج2، ص164.
5. حراني تحف العقول، ص414.
6. کافي، ج2، ص 163.
7. همان، ص 167.
8. نهج الفصاحه، ش 2712.



:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :
تاریخ انتشار : | نظرات (0)