در مورد فلسطين، وظيفة ما و دولت چيست؟ قرآن مجيد در آيات متعددي به حمايت از حقوق بشر اهتمام ورزيده است كه به چند مورد آن اشاره ميشود: 1. «به كساني كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است؛ چرا كه مورد ظلم قرار گرفتهاند و البته خدا بر پيروزي آنان، سخت توانا است؛ همان كساني كه به ناحق از خانههايشان بيرون رانده شدند. [آنها گناهي نداشتند] جز اين كه ميگفتند: پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضي از مردم را با بعضي ديگر دفع نميكرد، صومعهها و كليساها و كنيسهها و مساجدي كه نام خدا در آنها بسيار برده ميشود، سخت ويران ميشد و قطعاً خدا به كسي كه [دين] او را ياري ميكند، ياري ميدهد؛ چرا كه خدا سخت نيرومند و شكستناپذير است».1 در اين آيه علت اذن در جهاد، مورد ظلم قرار گرفتن و اخراج از كاشانه و آواره شدن مؤمنان از وطن خود از سوي ستم گران دانسته شده است. 2. «چرا در راه خدا و براي رهايي مردان و زنان و كودكاني كه [به دست ستم گران] تضعيف شدهاند، پيكار نميكنيد؛ همان افراد [ستمديدهاي] كه ميگويند: پروردگارا! ما را از اين شهر [مكّه] كه اهلش ستم گرند، بيرون ببر و از طرف خود براي ما سرپرستي قرار ده واز جانب خود، يار و ياوري براي ما تعيين فرما»؟2 در سنت نبوي صلي الله عليه وآله و ائمة معصومعليهم السلام نيز سفارش زيادي به اين امر شده است؛ چه اين كه در اسلام، مسئوليت مقابله با تهديد و ارعاب دشمن، وظيفهاي همگاني است كه بايد همه متحد، در برابر عوامل تهديد و ارعاب، بايستند و از مظلوم دفاع كنند و دشمن ظالم باشند. دستور نوراني اميرمؤمنانعليه السلام مبني بر اين كه «همواره دشمن ظالم و يار و ياور مظلوم باشيد»،3 همواره بر تارك عالم ميدرخشد و بيان گر تعالي اصول حقوقي اسلام و حقانيت اين نظام حقوقي است. پيامبر اسلامصلي الله عليه وآله نيز فرمود: «هر كس فرياد دادخواهي مظلومي - اعم از مسلمان يا غير مسلمان - را بشنود كه مسلمين را به ياري ميطلبد، اما به كمك او نشتابد، مسلمان نيست»4 و در روايت ديگري فرمود: «ياري كردن ضعيفان، بهترين و با فضيلتترين صدقههاست».5 بر اساس بعضي از روايات، مسلمانان بايد به حل معضلات و گرهگشايي مشکلات يكديگر، اهتمام ورزند و در اين راستا تلاش كنند و گرنه از زمرة مسلمان واقعي خارج هستند.6 در صحيح بخاري از آن حضرت، چنين روايت شده است: «همة مسلمانان برادر يكديگرند؛ به همديگر ظلم نميكنند و در مقابل دشمنان، همديگر را رها نميسازند و به خود وا نميگذارند».7 همچنين از آن حضرت، چنين روايت شده است: «هر كس كه نزد او مؤمني خوار شود؛ ولي او را ياري نكند، در حالي كه قادر بر کمک به او باشد، خداوند عزوجل، روز قيامت نزد تمام خلايق، او را خوار خواهد ساخت».8 مؤلف فتح الباري در شرح حديثي نبوي در دفاع از مظلوم مينويسد: «كسي كه قدرت بر نجات مظلوم دارد، بر او لازم است كه به هر طريق ممكن، ستم را از او دفع كند. قصد او در دفاع، كشتن ظالم نيست؛ بلكه مقصود، دفع است و در صورتي كه دفاع كند، خون ستم گر هدر است و فرقي نميكند كه دفاع از خويش باشد يا از ديگري». علاوه بر اين، سنت عملي رسول خداصلي الله عليه وآله، در انعقاد پيمانهاي دفاعي به عنوان ياري ستمديدگان - آن چنان كه در «حلف الفضول» صورت گرفت و يا به عنوان اعلام همبستگي و حمايت متقابل - آن چنان كه در پيمان با «بني ضمرة» و «خزاعه» انجام شد، گواه اين امر است. در پيمان جوانمردان (حلف الفضول) افراد شركت كننده - از جمله حضرت رسولصلي الله عليه وآله سوگند ياد كردند كه در ياري مظلوم و مقابله با ستم گر، «متحد» باشند؛ تا آن كه ظالم، حق ستمديده را بپردازد و اين پيمان مادامي كه دريا كنار ساحل خود را مرطوب كند [يعني براي هميشة تاريخ] استوار است. بر اين اساس، جمهوري اسلامي ايران، حمايتهاي بي دريغ مادي و معنوي خود را در حد امكانات و شرايط بينالمللي از ملتهاي مظلوم به عمل آورده است؛ مانند حمايت از مردم ستم ديدة آفريقاي جنوبي و مسلمانان بوسني - هرزگوين، افغانستان، قفقاز، لبنان، فلسطين و ... . قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين - مصوب 19.2.69 مجلس شوراي اسلامي - خطوط اصلي سياست حمايت از مردم فلسطين را چنين مقرر داشته است: 1. اعتقاد بر تعلّق فلسطين به ملّت آن و غاصب بودن اسرائيل و حمايت از مردم ستم ديده، آواره و مبارز فلسطين تا رسيدن به حقوق خويش؛ به هر نحو ممكن (ماده 1). 2. تشكيل صندوق كمكهاي انساني، جهت حمايت از مردم فلسطين، آوارگان و مبارزان فلسطيني. 3. حمايت معنوي و مادّي از خانوادة شهيدان، جانبازان، اسيران و مفقودان سرزمينهاي اشغالي به وسيله بنياد شهيد. 4. اعطاي بورس تحصيلي دانشگاهي به داوطلبان فلسطيني. 5. تشكيل كميتة دائم نظارت بر اجرا، پي گيري و هماهنگيهاي لازم نسبت به امور فلسطينيان و ارائة گزارش به مجلس شوراي اسلامي. 6. حمايتهاي تبليغاتي مؤثر برون مرزي از سوي سازمانهاي مربوط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي). 7. تعيين و پيشنهاد رسميت «بيت المقدس» به عنوان مركز دولت اسلامي در تبعيد فلسطين به كشورهاي اسلامي. 8. تحريم رابطه اقتصادي نسبت به تمام مؤسسات و شركتهاي وابسته به صهيونيستها در سطح جهان. اين مواضع فرهنگي، سياسي و اقتصادي، حداكثر حمايتي است كه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران از فلسطينيان آواره و اخراج شده از كشورشان به عمل ميآورد. تمام اين حمايتها، علاوه بر وظيفة انساني و اسلامي، در راستاي منافع ملي نيز ميباشد و در حقيقت، حمايت از فلسطين و حزباللَّه لبنان، كمك به خط مقدم جبهه در برابر دشمن مشترك است. براي آگاهي بيشتر به کتاب هاي زير مراجعه کنيد: 1. جهان اسلام از ديدگاه امام خميني، (مؤسسه نشر آثار امام خميني). 2. فلسطين از ديدگاه امام خميني، (مؤسسه نشر آثار امام خميني).
پي نوشت ها: 1. حج، آية 39 – 40. 2. نساء، آية 75. 3. مجلسي، بحارالانوار، ج97، ص90. 4. کليني، کافي، ج2، ص164. 5. حراني تحف العقول، ص414. 6. کافي، ج2، ص 163. 7. همان، ص 167. 8. نهج الفصاحه، ش 2712.